2016. november 27., vasárnap

Solenopsis fugax

Avagy: tolvajhangya


Ez egy igen érdekes életmódot folytató hangyafaj, ugyanis élősködőnek minősül és nagyrészt más, nagyobb testű hangyafajokkal (lentebb lesz szó róluk) él együtt.

Alapvető információk: 


Polygyn, azaz többkirálynős fajként tartják számon, de tapasztalataim alapján sok királynő tartása együtt nem vezethet semmi jóhoz. ☺

Az egyik legkisebb európai hangyafaj, a dolgozók mérete alig haladja meg a 2 mm-t, viszont királynőjük a dolgozókhoz képest nagy termetű, akár több mint fél centiméteres is lehet.

Elég szapora faj, egy kifejlett kolóniában a dolgozók száma akár a 100.000 főt is meghaladhatja és még meg sem említettem a szárnyas szaporítóhangyákat és a királynőket. 

Tartása viszonylag nem nehéz, egy teljes kolóniát akár egy közepesen nagy kémcsőben is ki lehet nevelni, a tápanyag szükségletük is igen kevés. Főként a "zsákmányolt" dolgokkal táplálkoznak, de nem vetik meg a mézharmatot és a rovarhúst sem. ☺

A tűzhangyák családjába tartozik, dolgozói fullánkkal rendelkeznek, és még kis termetük ellenére is igencsak fájdalmas csípésük van. 

A dolgozók szempontjából monomorph társadalomban élnek, ami azt jelenti, hogy minden dolgozója ugyanúgy néz ki.


Fentebb említettem, hogy élősködő hangyafaj. Ez a tolvajhangya más (általában nagyobb testű) hangyafajokkal él együtt. Az életmódja abból áll, hogy közvetlenül a nagytestű hangyák fészkei mellé építi fészkeit, és kihasználva testméretét nagyon vékony járatokat építve a két fészek között átbújik a szomszédokhoz és megdézsmálja azok lárváit, petéit illetve raktározott élelmét. És akkor hogyhogy nem veszik észre? Olyan apró termetűek, hogy pillanatok alatt észrevétlenül elsurrannak a mit sem sejtő Formica, Lasius, Camponotus, Tetramorium, Myrmica (stb..) sp. fajok mellett. 

Elterjedése:
Főként Eurázsiai fajként tartják számon, de feljegyzések szerint találtak már Afrikában is. 

Szaporodása (a nászrepülés ideje):
Általában nyár végén, ősz elején szoktak kirepülni a szűz szárnyas királynői és hímjei. A Solenopsis hangyafajok főként trópusi vidékről származnak, ezért ő is kedveli a forró nyári meleget és a szárazságot.


Teleltetése:

Nem igényelnek túl hosszú teleltetést. A november végétől február végéig tartó kb 15°C-on történő hibernáció pont megfelelő számukra. Természetesen ettől kicsit alacsonyabb illetve magasabb hőmérsékleten is lehet, mert kint is ingadozik. ☺

Érdekesség:

Királynője nagy mértékben hasonlít a Tetramorium sp. gyepihangyafélék királynőire, és ezért gyakran össze is keverik őket. (balra Tetramoirum caespitum, jobbra tolvajhangya) ☺

Szerintem kezdők számára is megfelelő, könnyen kezelhető hangyafaj és igazi túlélő. Csak ajánlani tudom tartását. ☺





Milán.


2 megjegyzés:

  1. Szia. Befogtam két kiralynőt ebböl a fajbol a napokba, velétlenül akadtam velük össze miközben horgásztam a dunán. Kémcsőbe tettem és elláttam élelemmel őket. Kérdésem lenne hogy idén lefognak petézni vagy már csak teleltetés utan? ja és külön kémcsőbe tettem őket. Válaszodat előre is köszönöm, minden jót.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát október elején lepetéztek nekem mert én is fogtam kb 20 darabot🤣
      De most már nem nem fognak készülnek a teleltetesre

      Törlés